LEERPLAN
Bouwtechnieken - tweede graad ASO
Leerplan secundair onderwijs
VVKSO - Brussel D/2013/7841/029
LEERPLANDOELEN
74.
De traagheidswet formuleren, met eigen woorden toelichten en met voorbeelden illustreren.
75.
De hoofdwet formuleren, met eigen woorden toelichten en met voorbeelden illustreren.
76.
De wet van actie en reactie formuleren, met eigen woorden toelichten en met voorbeelden illustreren.
DIDACTISCHE INZET
De klassite is bedoeld om tijdens een les te gebruiken. De leerlingen kunnen in een PC-lokaal de site bekijken. De leerkracht is aanwezig om te begeleiden waar nodig en eventuele vragen te beantwoorden.
Nadien kan de klassite uiteraard ook thuis nog eens bestudeerd worden.
ICT-diamant
Deze klassite is in de eerste plaats gericht op:
Het zelfstandig leren met behulp van ICT.
De leerlingen kunnen de verschillende pagina's doorlopen om de theorie aan te leren. Ze kunnen deze nadien ook nalezen in de leerlingcursus die ook ter beschikking wordt gesteld op de site.
Oefenen met behulp van ICT.
De aangereikte theorie kan verder worden ingeoefend met de meerkeuzevragen van de eerste oefening. In het kruiswoordraadsel wordt de nadruk gelegd op een aantal belangrijke termen.
Didactische principes
Hieronder een korte verduidelijking bij de belangrijkste didactische principes die bij deze klassite gehanteerd werden.
Aanschouwelijkheids- en belangstellingsprincipe
Met behulp van filmpjes met experimenten/proefjes worden de wetten van Newton verduidelijkt. De filmpjes geven enerzijds een duidelijk, realistisch beeld over de toepassingen van de wetten. Anderzijds zijn ze vaak ludiek opgevat, wat het voor de leerlingen leuker maakt om de leerstof te bestuderen. Het verhoogt op die manier de motivatie.
Activiteitsprincipe
Na de pagina's met de 'theorie' moeten de leerlingen zelf aan de slag met de oefeningen. In principe is de volledige klassite op dit principe gebaseerd. De bedoeling is immers dat de leerlingen zelfstandig de pagina's doorlopen en verwerken. De leerkracht is wel aanwezig om te begeleiden waar nodig en eventuele bijkomende vragen te beantwoorden.
Herhalingsprincipe
De leerlingcursus wordt eveneens ter beschikking gesteld. Deze kan ter herhaling worden nagelezen. Het eerste filmpje (over de drie wetten) kan in principe ook als herhaling nog eens herbekeken worden wanneer alle andere pagina's doorlopen en verwerkt zijn.
Geleidelijkheidsprincipe
De eerste pagina geeft een globaal beeld. De drie wetten worden in een filmpje al eens kort aangehaald. Nadien worden de wetten één na één uitgelegd op een aparte pagina. Nadien komen ze opnieuw samen in de oefeningen. Op die manier hebben de leerlingen de tijd om elke wet rustig te bestuderen zodat ze nadien op een vlotte manier de oefeningen kunnen maken.
Individualisatieprincipe
Elke leerling kan op zijn eigen tempo de verschillende pagina's doornemen en verwerken. Indien nodig kan hij bijkomende vragen stellen aan de leerkracht.
DIDACTISCHE INZET
De klassite is bedoeld om tijdens een les te gebruiken. De leerlingen kunnen in een PC-lokaal de site bekijken. De leerkracht is aanwezig om te begeleiden waar nodig en eventuele vragen te beantwoorden.
Nadien kan de klassite uiteraard ook thuis nog eens bestudeerd worden.
ICT-diamant
Deze klassite is in de eerste plaats gericht op:
Het zelfstandig leren met behulp van ICT.
De leerlingen kunnen de verschillende pagina's doorlopen om de theorie aan te leren. Ze kunnen deze nadien ook nalezen in de leerlingcursus die ook ter beschikking wordt gesteld op de site.
Oefenen met behulp van ICT.
De aangereikte theorie kan verder worden ingeoefend met de meerkeuzevragen van de eerste oefening. In het kruiswoordraadsel wordt de nadruk gelegd op een aantal belangrijke termen.
Didactische principes
Hieronder een korte verduidelijking bij de belangrijkste didactische principes die bij deze klassite gehanteerd werden.
Aanschouwelijkheids- en belangstellingsprincipe
Met behulp van filmpjes met experimenten/proefjes worden de wetten van Newton verduidelijkt. De filmpjes geven enerzijds een duidelijk, realistisch beeld over de toepassingen van de wetten. Anderzijds zijn ze vaak ludiek opgevat, wat het voor de leerlingen leuker maakt om de leerstof te bestuderen. Het verhoogt op die manier de motivatie.
Activiteitsprincipe
Na de pagina's met de 'theorie' moeten de leerlingen zelf aan de slag met de oefeningen. In principe is de volledige klassite op dit principe gebaseerd. De bedoeling is immers dat de leerlingen zelfstandig de pagina's doorlopen en verwerken. De leerkracht is wel aanwezig om te begeleiden waar nodig en eventuele bijkomende vragen te beantwoorden.
Herhalingsprincipe
De leerlingcursus wordt eveneens ter beschikking gesteld. Deze kan ter herhaling worden nagelezen. Het eerste filmpje (over de drie wetten) kan in principe ook als herhaling nog eens herbekeken worden wanneer alle andere pagina's doorlopen en verwerkt zijn.
Geleidelijkheidsprincipe
De eerste pagina geeft een globaal beeld. De drie wetten worden in een filmpje al eens kort aangehaald. Nadien worden de wetten één na één uitgelegd op een aparte pagina. Nadien komen ze opnieuw samen in de oefeningen. Op die manier hebben de leerlingen de tijd om elke wet rustig te bestuderen zodat ze nadien op een vlotte manier de oefeningen kunnen maken.
Individualisatieprincipe
Elke leerling kan op zijn eigen tempo de verschillende pagina's doornemen en verwerken. Indien nodig kan hij bijkomende vragen stellen aan de leerkracht.